De cogito

This post was written by ghost on February 23, 2010
Posted Under: aberatii, eu, psihologie

Dacă gândim, de ce gândim? Gândim prea mult. Ne facem probleme. Drobul de sare este mai prezent decât oricând. De ce?

Am stat mult să mă gândesc, şi mi-am dat seama că frica pentru mine e o emoţie negativă. Negativă în sensul de „paralizatoare”. Sigur că funcţionez mai bine în condiţii de stress, însă stress-ul nu implică neapărat frica.

Frica este un răspuns emoţional la perspectiva unei ameninţări posibile. Considerând că orice şut în fund e un pas înainte, şi că dacă suntem sănătoşi şi dorim să fim fericiţi chiar putem fi, oare frica asta e chiar aşa de necesară? De ce e necesară frica? Nu spune ca pentru a ne disciplina, pentru că aşa ceva e o tâmpenie. Nu-ţi baţi copilul cu mătura ca să-l disciplinezi, asta ceva ţine de drepturile omului… Vorbesc de frica de viitor, frica de păienjeni, frica de întuneric, frica de înălţimi, frica de spaţii închise.. Una este conştientizarea pericolului şi alta e frica. La asta mă refer…

“Man first of all exists, encounters himself, surges up in the world – and defines himself afterwards.” Sartre.

Aşadar, permite-mi o întrebare, dragă cetitoriule… De ce am avea, ca oameni moderni, nevoie de frică?

Conştiinţa socială a oamenilor ar putea fi uşor folosită pentru a ne crea bunăstarea, pentru a izola tendinţele distructive şi a ne face să co-existăm împreună, cu bune şi rele. Frica de viitor este ceva peste care eu încă n-am reuşit să trec. Mă îngrop

în platitudini, în tabieturi şi obiceiuri, şi mă feresc să dau piept cu acţiunea. Mă gândesc, mă sucesc, mă răsucesc, şi amân. Poate frica de viitor vine din trecut, din ceea ce am fi vrut să facem şi n-am făcut, din ceea ce am vrut să spunem şi n-am spus, din ceea ce am vrut să fim şi nu am devenit. Poate. Ce sunt eu? Întrebare veche, de când am dat nas în nas cu gândirea. Oare, sunt definit doar de ceea ce fac (sau nu fac), sau e ceva mai mult acolo? Sunt oare definit de subconştient? Orice comportament (totul este comportament, de la gândire la faptă) trece prin filtrul conştientului şi subconştientului, însă până acum nu m-am gândit că este necesar să ne „concubinăm” – citat din cuvintele Meşterei Manole  că mi-a plăcut şi mi l-am însuşit, plus ca de acolo porneste postul de astazi – aşteptările conştiente şi inconştiente (subconştiente). Multe dintre acţiunile pe care le luăm zi de zi sunt raţionale – alegeri conştiente, sau subiective, emoţionale, fără implicare raţională – alegeri inconştiente. De ce să consider doar că raţiunea, creierul, sau orice alt fel am denumi eul (varianta raţională, nu id-ul sau supraeul), mă poate defini? Cugetând la un comentariul al lui Florin, de ieri, legat de aluatul fiecăruia, încep să cred că poate s-ar ivi o altă posibilitate..

Ne naştem, ne identificăm, ne aruncăm asupra lumii, asta o cunoaştem… De mici copii ne punem întrebări. Dar ce-ar fi dacă fiecare refuz, fiecare ton al vorbei, fiecare experienţă ne-ar forma subconştientul? Nu conştientul, nu raţiunea.. Ci acea parte din noi răspunzătoare cu anumite emoţii, sentimente… Ştim că emoţiile şi sentimentele nu prea au de-a face cu raţiunea, ci cu subconştientul care lucrează uneori împotriva noastră. Ce se întâmplă dacă raţiunea îţi spune un lucru, iar inima/subconştientul îţi spune altceva? Ce se întâmplă dacă pe perioade mari de timp acest lucru rămâne constant? Cum împaci creierul cu inima? Cum împaci raţiunea cu emoţia? Oh, ce-aş vrea să ştiu acest lucru.. Dar nu cred că există o metodă unică, ci individuală.

Spre exemplu, dacă stăm să cugetăm, există o întrebare simplă care te face să simţi cât de împăcat cu tine eşti. CE AI FACE DIFERIT DACĂ AI PUTEA SĂ ÎŢI RETRĂIEŞTI VIAŢA? Ai schimba ceva?

Ştiu că dacă aş schimba ceva, aş fi diferit. Poate nu aş fi căsătorit, poate nu aş mai fi unde sunt acum, însă sigur aş fi un alt om. Ştiu asta. Dar, la întrebarea dacă aş schimba ceva, inima îmi spune că da, ar fi unele lucruri de schimbat, pe când raţiunea îmi spune că ceea ce am acum, ceea ce sunt acum, se datorează alegerilor făcute, şi că nu aş schimba nimic. Cum să mă împac cu mine însumi? Cum să aleg? Să fie din această cauză frica de necunoscut, de viitor?

„When you stare at the abyss, the abyss stares back at you” – Friedrich Nietzsche (în sfârşit am citit şi eu ceva de el). Deci? Prin urmare? Aşadar? Ergo? Hai, ajutor…

Reader Comments

Sa schimb…ce? Pot schimba o moarte? Pot schimba o boala? Pot schimba un moment de parasire? Nope.
Ce pot schimba? Propriile alegeri? Bune sau proaste ele ma definesc in aceeasi masura. Ele s-au nascut din ceea ce m-am nascut si m-au facut ceea ce sunt azi…
O alta viata? Dap. Aceeasi, te rog. Sa fie la dublu, ca nu ma supar!

#1 
Written By Manole on February 23rd, 2010 @ 11:18 pm

Corect, din punctul de vedere rational. Dar cum impacam inima cu creierul? Ratiunea cu sentimentul? :)

#2 
Written By ghost on February 25th, 2010 @ 11:37 am

Mie cel mai clar mi-a vorbit termenul “devenire”, spui tu undeva de frica de a nu fi devenit ce ai vrut sa fii. Daca “imping” analiza fricilor profane cum e cea de intuneric, de saracie, de viitor etc pana la punctul lor comun, ajung la frica generala, suma fricilor, aceea de a nu fi ceea ce imi “spune” inima ca as vrea sa fiu.
Ideea e ca “inima” cum ii spui tu subconstientului pare sa “stie” ceva mai multe decat creierul. Creierul este definit si el aici in sensul lui limitat redus la partea lui material-rationala.
Frica ar fi o emotie negativa asa cum durerea e o stare negativa. Dar si frica si durerea sunt simptome ale unei rupturi, unui dezacord, unui handicap.

Problema grava cred, nu e aparitia fricii ci disparitia ei pentru ca aceasta ar insemna moarte.
Problema mai putin grava e excesul de frica pentru ca fiind ea un motor al auto-depasirii, un exces ar insemna supra-incalzirea lui, adica paralizarea actului creator

#3 
Written By sam on February 25th, 2010 @ 12:43 pm

Le dam dreptate pe rand? :)
Aseara am prins o secventa dintr-un film si un tip zicea asa, in conjunctura lui:
“nu aleg cand sa ma nasc, nu aleg unde, nu aleg de cine ma indragostesc, in general am avut foarte putine lucruri pe care le-am ales in viata, asa ca macar atunci cand iubesc, pot sa aleg cum sa iubesc!”
Mie mi s-a parut superb! Cred ca asa si e! Deci, nu alegem cand ne nastem si pana cand traim, macar din cand in cand sa alegem CUM traim. Crezi ca succesul e o chestiune de alegere? Hihihi! Acolo sus, Sefu’ o zis cand ne-a adus pe lume: tu….alb….voi(1 milion) negrii! =))))
Ai stea in frunte? Da…atunci ai drumul tau de Ales. N-ai stea …atunci ai drumul tau…de Neales. Oricum toti avem un scop si el e la fel de important!

#4 
Written By Manole on February 25th, 2010 @ 1:15 pm

@Sam, ai dreptate, excesul dauneaza.. Insa as dori sa gasesc o cale prin care sa-mi impac ratiunea (chestiile absolut necesare si logice) cu inima (subconstientul, sentimentele, etc). Poate nu o voi gasi, dar musai sa incerc..

#5 
Written By ghost on March 1st, 2010 @ 12:56 am

@Manole, ca de obicei, vezi un pic mai sus ca mine.. Libertatea de a alege e cea mai importanta si pentru mine.. Dar .. conform dictonului “Crezi ca poti? Ai dreptate. Crezi ca nu poti? Ai dreptate..” dupa care ma conduc si eu, aplic si ma zbat sa demonstrez. Problema e ca una vrea creierul, alta vrea inima. Inima zice “Poti mai mult, in alte conditii”, iar creierul spune “Poti mai mult, in aceste conditii”… E … infricosator, daca e sa punem cuvantul…

#6 
Written By ghost on March 1st, 2010 @ 12:58 am

Add a Comment

required, use real name
required, will not be published
optional, your blog address

Linkurile comentariilor pot fi fara nofollow.

Previose Post: